Rapportage van 'van verdeeld naar gedeeld leiderschap'

168x168 Willem Porszaterdag 02 maart 2024 13:24

Donderdag 29 februari jl. vond het debat plaats over de rapportage van Deloitte en De Reeder "van verdeeld naar gedeeld leiderschap". Tijdens dit debat is de bijgaande motie unaniem door de gemeenteraad aangenomen. Als ChristenUnie spraken we tijdens dit debat de volgende bijdrage uit:

Voorzitter,

Het is weer tijd voor de rapporten! Mijn vrouw en ik werden daar afgelopen week weer bij bepaald vanwege het feit dat er regelmatig kleinkinderen bij ons aan deur stonden om hun rapport van school te laten zien. En dat doen ze niet zomaar want, slim als ze zijn, ze hopen dan natuurlijk dat ze een kleine geldelijke bijdrage kunnen ontvangen voor de mooie resultaten en de voortgang welke weergegeven is in hun rapport. Zeg nou zelf, hoe deden wij dat vroeger. Gelukkig zijn die periodes bekend en kunnen we lang genoeg sparen om deze financiële post van de kleinkinderen (het zijn er slechts 10) te kunnen bekostigen.

Voorzitter, vanavond behandelen we een heel ander rapport. Het rapport “van verdeeld naar gedeeld leiderschap” Geen rapport met mooie cijfers voorzitter, maar qua inhoud een schokkend rapport , een onvoldoende zo moeten we constateren. In het betoog van de heer van den Bout heeft u van dit proces iets meegekregen in een terugblik, conclusie en vooruitblik. Stevige conclusies dus.

Conclusies welke de ogen heeft geopend van het college, welke worden betreurt, en worden herkend zo hebben we dat schriftelijk en zojuist in hun reactie vernomen waarin ze ook hun verantwoordelijkheid nemen.

Hoe nu verder voorzitter? Hoe kijken we naar de toekomst van Hardinxveld-Giessendam voor zowel de korte als de lange termijn? Als raad nemen we het heft in eigen handen en geven we invulling aan onze kaderstellende en controlerende rol zoals vermeld staat in de aangekondigde motie. Een motie voorzitter, waar wij als fractie volledig achter staan en steunen. We verwachten dan ook voor de zomer een plan van aanpak. Daarnaast wil mijn fractie in een periodieke cyclus een voortgangsrapportage (inclusief  financiële verantwoording) ontvangen via een vast onderdeel op de termijnkalender. Alleen zo kunnen we dit proces blijven monitoren en invulling geven aan het vervolgtraject.

Voorzitter, de gemeente Hardinxveld-Giessendam heeft dringend leiderschap nodig dat stevig zichtbaar en collectief is. Een belangrijk ingrediënt daarin is samenwerking. Samen als college, als raad en niet in de laatste plaats de ambtelijke organisatie. En vanaf deze plaats voorzitter wil ik dan ook de ambtenaren hier aanwezig of meeluisterend thuis namens mijn fractie een groot compliment geven. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Vertrouwen is geschaad. Het was niet altijd makkelijk, prettig of veilig. Toch, dankzij jullie tomeloze inzet en verantwoordelijkheid heeft de dienstverlening daar geen gevolgen van ondervonden. Dank!

Afsluitend voorzitter, Wat te doen met dit rapport? We moeten verder, verder de toekomst in. Niet blijven hangen in het verleden, maar wel uit leren en vooruit kijken. Want “een boer die ploegt die kijkt niet om”. Dus als we samen met organisatie, gemeenteraad en college de aanbevelingen vanuit het rapport oppakken en uitvoeren, kunnen we gaan werken aan het herstel van vertrouwen en vooruit kijken naar een mooie toekomst voor ons mooie dorp Hardinxveld-Giessendam en haar inwoners.

Willem Pors

TitelBestandsgrootteMIME-type
Motie - Samen verder (bij rapport Deloitte - De Reeder).pdf138,5 kBapplication/pdfdownload
Rapportage onderzoek 'Van verdeeld naar gedeeld leiderschap''.pdf284,6 kBapplication/pdfdownload