Column raadspraat: "All you need is love"

Peter de Rooverdonderdag 11 januari 2024 18:53

De woorden ‘all you need is love’ zijn zeer pakkende woorden, en is de basis van ons bestaan. Uiteindelijk heeft een ieder van ons in zijn leven liefde nodig.

Afgelopen kerstavond hebben miljoenen Nederlanders naar het gelijknamige TV programma gekeken. All You Need Is Love, een programma waarbij de redactie en Robert ten Brink -die het programma al jaren presenteert- er voor zorgen dat geliefden en families met kerst met elkaar herenigd worden. Geliefden en families in zowel binnen- als buitenland. Een programma waar vele tranen gelaten worden: op TV maar ook in de Nederlandse huiskamers. De voedingsbodem van dit programma is gebaseerd op liefde, iets wat het afgelopen jaar -met de oorlogen die er in de wereld zijn- niet centraal heeft gestaan. Maar staat liefde in ons eigen leven wel centraal, is dat ook wat wij uitstralen op ons werk, school of in onze familie? Of hebben wij juist problemen in onze familie en is de liefde daar ver te zoeken, en hebben we eigenlijk een ander TV programma nodig dan All You Need Is Love?

Ik denk dan aan Het Familiediner. Een programma dat ook gebaseerd is op liefde. Maar dan juist om die liefde te herstellen. Met de Kerstdagen en Oud en Nieuw achter de rug, zou ik een ieder op het hart willen drukken het komende jaar lief te zijn voor elkaar, te zoeken naar herstel waar dat nodig is, en - mocht dat moeilijk voor u zijn -om daarbij hulp te zoeken. En hopelijk wilt u samen met de CU-fractie en ondergetekende mogelijk nog een stapje verder gaan, als het om liefde gaat. Namelijk liefde te tonen voor uw medemens, die vervolgd wordt of op de vlucht is voor oorlog. En voor hen uw hart open te stellen, te zoeken naar oplossingen, en niet weg te kijken, zoals nu in Ter Apel gebeurt.

Peter de Roover, Raadslid ChristenUnie

Column raadspraat, het Kompas Hardinxveld-Giessendam 10 januari 2024