AZC Sliedrecht

Kweldamwegzaterdag 14 oktober 2023 11:05

Ons land staat voor een opgave met betrekking tot het opvangen van mensen op de vlucht. Als ChristenUnie-fractie ervaren we de verantwoordelijkheid om ook als gemeente ons aandeel daarin te leveren. De situatie in Ter Apel van vorig jaar zomer staat ons nog voor ogen. Dat willen we nooit meer! Elk mens is een waardevol schepsel van God en verdient een veilige plek om te wonen.

Op 27 september jl. is bekend geworden dat de gemeente Sliedrecht een asielzoekerscentrum wil faciliteren in de hoek Kweldamweg/Zwijnskade. Een locatie die grenst aan de gemeentegrens met Hardinxveld-Giessendam.

Net als het college (zie Reactie college B&W Hardinxveld-Giessendam op persbericht gemeente Sliedrecht - Gemeente Hardinxveld-Giessendam) zijn wij verrast over de locatiekeuze van de gemeente Sliedrecht. Een AZC op deze locatie heeft zeker zoveel impact in ons dorp als in Sliedrecht. Wij betreuren het dat wij als gemeenteraad geen invloed hebben kunnen uitoefenen op de keuze voor deze locatie. Wij vinden dat we hier op gelijke wijze in betrokken moeten worden als de gemeenteraad van Sliedrecht. Het is daarom heel belangrijk dat ons college het gesprek voert met de gemeente Sliedrecht over wat deze locatiekeuze voor ons dorp betekent en hoe we hier mee om moeten gaan.

Tegelijkertijd vinden we ook dat onze eigen gemeente een verantwoordelijkheid heeft in het opvangen van mensen op de vlucht. Op dit moment gebeurt dat door elk jaar statushouders een plek te geven in ons dorp. Daarnaast vangen we veel Oekraïense vluchtelingen op. Ook in relatie tot de opvang van asielzoekers moeten we ons aandeel leveren. Wij dringen er daarom bij het college op aan dat zij een proactieve houding innemen ten aanzien van de Spreidingswet.

We houden als fractie onze ogen open voor wat nodig is en blijven ons inzetten voor een ruimhartige opvang van vluchtelingen.

Het meest recente bericht over het AZC van het college van B&W uit Sliedrecht aan de gemeenteraad van Sliedrecht hebben we bijgevoegd bij dit artikel.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Status voortgang opvanglocatie vluchtelingen Sliedrecht-Noord (CIB 27 september 2023)59,7 kBapplication/pdfdownload